Parafia Ewangelicko – Augsburska
  • O nas
    • Zasady wiary
    • Kościół
    • Parafia
    • Duchowni
    • POLSKIE TOWARZYSTWO EWANGELICKIE – ODDZIAŁ GDAŃSK
    • Rozmowy z parafianami
    • Wydawnictwo / Publishing house
  • Plan nabożeństw
  • Wydarzenia
    • Aktualne wydarzenia
    • Archiwum
  • Spotkania
    • PLAN SPOTKAŃ
    • GRUPY
    • Standardy Ochrony Małoletnich
  • Historia
    • HISTORIA PARAFII
    • KSIĘGI METRYKALNE
    • MARCIN LUTER I POCZĄTKI REFORMACJI (NIEMCY, EUROPA)
    • Reformacja w Gdańsku
    • Reformacja na Pomorzu
    • SYLWETKI SŁAWNYCH EWANGELIKÓW – GDAŃSK I POMORZE
    • Miejsca
    • Opracowania historyczne
  • Dziedzictwo
  • Kazania
  • Linki
  • Galeria
    • Zdjęcia
    • Audio
    • FILMY
  • Kontakt
Miejsca

Ratusz Głównego Miasta
w Gdańsku
Dekoracja Sali Czerwonej
– „Sąd Ostateczny” Hansa Vredemana de Vries

by Grzegorz Fryda 13 lutego 2017
534

Obraz „Sąd Ostateczny” różni się swą kompozycją i ikonografią od cyklu „Cnoty obywatelskie”; odznacza się jednolitością koncepcji, o zdecydowanie religijnym wydźwięku. Strefę niebiańską zakreśla półkole z obłoków, na kształt girlandy. Pośrodku strefy nieba, na osi pionowej obrazu widzimy postać Chrystusa w rozwianym płaszczu, przerzuconym przez prawe ramię, siedzącego na tęczy. Okala go monumentalna aureola z koncentrycznie zmniejszających się świetlistych kręgów. Chrystus, mimo roli sędziego nie występuje tu z tradycyjnymi atrybutami: mieczem i lilią, ale jako zwycięski, nagradzający zbawiciel świata – „Salvator Mundi”. W lewej ręce trzyma berło, a w prawej koronę. Nad Jego głową znajduje się tetragram IHWH, przypominający obecność Boga Ojca w akcie sądu nad Światem. Chrystus opiera stopy na kuli ziemskiej z zarysami kontynentów i napisami: EUROPA, ASIA, AFRICA, AMERICA. Po bokach Zbawiciela, na zewnątrz aureoli, na obłokach, widoczne są cztery alegoryczne postacie: MISERICORDIA (Miłosierdzie), GRATIA (Łaskę), po lewej: IUSTITIA (Sprawiedliwość) i VERITAS (Prawda). Po stronie zbawionych, w lewej części obrazu, w strefie ziemskiej, przedstawiono zmartwychwstanie ciał (w większości nagie postacie wyłaniające się, do połowy z ziemi). Na dalszym planie raj z ołtarzem Baranka, usytuowanym na wzgórzu otoczonym wieńcem cyprysów. Po stronie potępionych, w części prawej obrazu, znajdują się wstający z martwych potępieni, których szatani nękają na różne sposoby i zapędzają w stronę paszczy smoka – Lewiatana, jednocześnie będącą reminiscencją bramy piekielnej. Na najdalszym planie obrazu, w strefie ziemskiej, po stronie potępionych dostrzegamy nader wymowny akcent architektoniczny – masyw papieskiego zamku św. Anioła w Rzymie, wraz z mostem na Tybrze. (W okresie reformacji Rzym papieski był dla przywódców protestantyzmu symbolem zepsucia moralnego uosobieniem świętokupstwa i korupcji. Według Lutra, zgodnie z przepowiednią Apokalipsy winien zginąć z powierzchni ziemi).

Malarstwo doby Renesansu charakteryzuje silna idealizacja natury i wyważone matematycznie proporcje elementów kompozycji. Wzorem był antyk. Z zamiłowania do niego wywodzą się bohaterowie mitologiczni, klasyczna architektura, na której tle odbywa się większość scen w malarskich przedstawieniach narracyjnych oraz łacińskie sentencje, będące uzupełnieniem obrazu. Takie malarstwo wymagało odpowiedniego przygotowania; było skierowane głównie do widza wykształconego i przez osobę wykształconą było tworzone. Z mistrzowską swobodą artyści posługiwali się wypracowanymi przez poprzedników zdobyczami: perspektywą, znajomością anatomii i mechanizmu ruchu. Układ kompozycyjny przedstawień malarskich oparty był na symetrii pozornej, lekko zrytmizowany barwami i kierunkami. Obrazy Hansa Vredemanna de Vriesa z gdańskiego Ratusza Głównego Miasta powstały w okresie schyłku renesansu, zwanego manieryzmem, w gdańskiej odmianie nazywanego manieryzmem niderlandzkim. To właśnie wielokulturowość Gdańska, swoboda religijna i dobrze rozwinięta gospodarka przyciągały do miasta rzesze artystów obcego pochodzenia, w tym czasie głównie z Niderlandów. Obrazy z Sali Czerwonej stanowią typowe dzieła czasu Renesansu z widocznym zamiłowaniem do antyku, alegorii oraz perspektywy. W gdańskim malarstwie holenderskiego mistrza widoczny jest również wpływ twórczości Wenecjan – mistrzów koloru, którzy niezmiernie wzbogacili gamę barw i pogłębili wiedzę o zależności barwy od światła.

8 sad ostateczny

Tekst: Wioleta Pieńkowska-Kmiecik
Ilustracja ze zbiorów Muzeum Historii Miasta Gdańska
Literatura przedmiotu:
1. E. I
wanoyko, Sala Czerwona, Gdańsk 1986
2. Dokumentacja opisowo-konserwatorska z przebiegu prac konserwatorskich przy siedmiu obrazach Hansa Vredemana de Vriesa z Sali Czerwonej, oprac. E. Lewandowska, Gdańsk 2002.

 

Hasło biblijne miesiąca - czerwiec 2025

Bóg dał mi znak, żebym żadnego człowieka nie nazywał skalanym lub nieczystym. (Dz 10, 28)

Nabożeństwa online

Zapowiedzi

  • Nabożeństwo ze spowiedzią i sakramentem komunii świętej w 1. Niedzielę po Trójcy Świętej dnia 22 czerwca o godz. 10:00 w kościele Zbawiciela w Sopocie.
  • Spotkanie Koła Pań we wtorek 24 czerwca o godz. 16:00 w sali na plebanii w Sopocie.
  • Spotkanie Młodych Dorosłych we wtorek 24 czerwca o godz. 18:00 w sali na plebanii w Sopocie.
  • Zgromadzenie Parafialne w środę 25 czerwca o godz. 18:00 w sali na plebanii w Sopocie.
  • Spotkanie młodzieżowe w czwartek 26 czerwca o godz. 18:00 w sali na plebanii w Sopocie.
  • Przygotowania do pikniku parafialnego w piątek 27 czerwca od 16:30 w ogrodzie przy plebanii w Sopocie.
  • Nabożeństwo ze spowiedzią i sakramentem komunii świętej na Zakończenie Roku Szkolnego dnia 29 czerwca o godz. 10:00 w kościele Zbawiciela w Sopocie.
  • Rodzinny Piknik Parafialny w niedzielę 29 czerwca po nabożeństwie w ogrodzie parafialnym w Sopocie.
  • Nabożeństwa z kościoła Zbawiciela w Sopocie są transmitowane na żywo w Internecie na parafialnym kanale YouTube "Ewangelicy Trójmiasto" w każdą niedzielę o godz. 10.00.
  • Prosimy o subskrypcję naszego kanału YouTube, abyśmy mogli dotrzeć do większej liczby osób, co można uczynić klikając TUTAJ

  • O nas
    • Zasady wiary
    • Kościół
    • Parafia
    • Duchowni
    • POLSKIE TOWARZYSTWO EWANGELICKIE – ODDZIAŁ GDAŃSK
    • Rozmowy z parafianami
    • Wydawnictwo / Publishing house
  • Plan nabożeństw
  • Wydarzenia
    • Aktualne wydarzenia
    • Archiwum
  • Spotkania
    • PLAN SPOTKAŃ
    • GRUPY
    • Standardy Ochrony Małoletnich
  • Historia
    • HISTORIA PARAFII
    • KSIĘGI METRYKALNE
    • MARCIN LUTER I POCZĄTKI REFORMACJI (NIEMCY, EUROPA)
    • Reformacja w Gdańsku
    • Reformacja na Pomorzu
    • SYLWETKI SŁAWNYCH EWANGELIKÓW – GDAŃSK I POMORZE
    • Miejsca
    • Opracowania historyczne
  • Dziedzictwo
  • Kazania
  • Linki
  • Galeria
    • Zdjęcia
    • Audio
    • FILMY
  • Kontakt

©2017 - luteranie.pl & pencidesign.com & pikor.net

Parafia Ewangelicko – Augsburska
  • O nas
    • Zasady wiary
    • Kościół
    • Parafia
    • Duchowni
    • POLSKIE TOWARZYSTWO EWANGELICKIE – ODDZIAŁ GDAŃSK
    • Rozmowy z parafianami
    • Wydawnictwo / Publishing house
  • Plan nabożeństw
  • Wydarzenia
    • Aktualne wydarzenia
    • Archiwum
  • Spotkania
    • PLAN SPOTKAŃ
    • GRUPY
    • Standardy Ochrony Małoletnich
  • Historia
    • HISTORIA PARAFII
    • KSIĘGI METRYKALNE
    • MARCIN LUTER I POCZĄTKI REFORMACJI (NIEMCY, EUROPA)
    • Reformacja w Gdańsku
    • Reformacja na Pomorzu
    • SYLWETKI SŁAWNYCH EWANGELIKÓW – GDAŃSK I POMORZE
    • Miejsca
    • Opracowania historyczne
  • Dziedzictwo
  • Kazania
  • Linki
  • Galeria
    • Zdjęcia
    • Audio
    • FILMY
  • Kontakt
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgody